Remschijf
Laatst bijgewerkt: 05-05-2025
Definitie
Een remschijf is een draaiend onderdeel van een schijfremsysteem, meestal aan het wiel bevestigd, dat door wrijving met remblokken beweging afremt.
Omschrijving
Remschijven vormen een essentieel onderdeel van schijfremsystemen die worden toegepast in diverse voertuigen en machines. Door het aandrukken van remblokken tegen de draaiende remschijf ontstaat wrijving, waardoor kinetische energie wordt omgezet in warmte en het voertuig of de machine snelheid mindert of tot stilstand komt. De schijf is vaak gemaakt van materialen zoals gietijzer, roestvrij staal of koolstof-keramiek, afhankelijk van de toepassing en de vereiste prestaties.
Werking en Toepassing
Schijfremmen, inclusief de remschijf, worden veel gebruikt in auto's, motorfietsen en fietsen, maar ook in industriële toepassingen zoals kranen en lopende banden. De bediening van schijfremmen kan hydraulisch, mechanisch (met kabels), pneumatisch of elektrisch/elektromagnetisch zijn. Bij het remmen kan de remschijf zeer heet worden doordat de bewegingsenergie wordt omgezet in warmte, tot wel roodgloeiend bij krachtige remacties. Om oververhitting te voorkomen en de prestaties te verbeteren, kunnen remschijven voorzien zijn van radiale koelkanalen of groeven die helpen bij de warmteafvoer en het afvoeren van vuil en water.
Materialen en Typen
Remschijven worden vervaardigd uit diverse materialen. Gewoon gietijzer en roestvrij staal komen veel voor. Voor toepassingen met hoge prestatie-eisen, zoals in de motorsport of bij dure voertuigen, worden ook geavanceerde materialen zoals koolstof-keramiek gebruikt. Deze materialen bieden voordelen zoals een lager gewicht, langere levensduur en betere reactiviteit. Er bestaan ook tweedelige of meerdelige remschijven, waarbij de remschijf ontkoppeld is van de naaf, wat kan bijdragen aan een betere warmteafvoer en minder slijtage.
Vergelijkbare termen
Remblok
Gebruikte bronnen: