Scheepsromp

Laatst bijgewerkt: 05-05-2025


Definitie

De scheepsromp is het hoofdlichaam of casco van een schip dat zorgt voor het drijfvermogen en de stabiliteit.

Omschrijving

De romp is het primaire structurele element van een schip. Het deel van de romp onder de waterlijn wordt het onderwaterschip genoemd. De buitenbekleding van de romp staat bekend als de scheepshuid. De vorm van de romp is nauw verbonden met de functie van het schip; snelle schepen hebben vaak een slankere vorm, terwijl langzame schepen voller zijn om meer lading te kunnen vervoeren. De romp moet bestand zijn tegen de krachten van het water, de lading en andere belastingen.

Constructie en materialen

De scheepsconstructie zorgt voor de sterkte en waterdichte afsluiting van een schip. De romp bestaat uit platen en profielen, waarbij platen voor de huid, dekken en schotten worden versterkt door profielen. Scheepsrompen worden traditioneel uit staal gebouwd, maar ook materialen als aluminium, hout, vezelversterkt polyester en composietmaterialen worden gebruikt. Composietmaterialen combineren verschillende vezels, zoals carbon, kevlar of glasvezel, versterkt met epoxyhars, wat resulteert in sterke, lichtgewicht en stijve rompen.

Rompvormen

De vorm van de scheepsromp, ook wel spantvorm genoemd, heeft grote invloed op het gedrag van het schip in het water. Er wordt onderscheid gemaakt tussen waterverplaatsende rompen (zoals enkelrompsschepen, catamarans en trimarans), halfplanerende rompen en planerende rompen. Planerende rompen, die bij hoge snelheid over het water glijden in plaats van erdoorheen varen, vereisen een gering gewicht, een vlakke bodem aan de achterkant en een scherp loslaatpunt bij de spiegel. Gangbare rompvormen zijn onder meer de platbodemromp, diepe V-spant en knikspant met V-bodem. De 'vlaktilling' (deadrise), de hoek tussen de onderkant van de boot en de horizontale lijn, is een belangrijke term bij het vergelijken van rompvormen.

Vergelijkbare termen

Scheepshuid

Gebruikte bronnen: