Start-up

Laatst bijgewerkt: 05-05-2025


Definitie

Een start-up is een jonge onderneming die gericht is op snelle groei en schaalbaarheid, vaak door middel van innovatieve producten, diensten of technologieën.

Omschrijving

Start-ups onderscheiden zich van reguliere startende bedrijven door hun focus op innovatie en ambitieuze groei. Ze streven ernaar een schaalbaar en herhaalbaar bedrijfsmodel te ontwikkelen. Hoewel er geen eenduidige juridische definitie is, worden start-ups vaak gekenmerkt door het gebruik van vernieuwende ideeën, technologieën of processen om een markbehoefte op te vullen. De leeftijd van een start-up wordt vaak tussen de drie en vijf jaar geschat, al zijn hier geen harde voorwaarden aan verbonden. Financiering komt geregeld van investeerders, in plaats van traditionele geldverstrekkers. Na de start-up fase kan een bedrijf doorgroeien naar een 'scale-up', waarbij het businessmodel zich bewezen heeft en klaar is voor verdere opschaling.

Start-ups in de bouwsector

Ook in de bouwsector spelen start-ups een rol bij het stimuleren van innovatie. Ze richten zich op vernieuwende ideeën en producten die bijdragen aan het oplossen van ruimtelijke vraagstukken en maatschappelijke opgaven, zoals duurzaamheid, circulariteit en digitalisering. Voorbeelden van innovaties door start-ups in de bouw zijn onder meer oplossingen voor gereedschapsbeheer, duurzame bouwmaterialen of nieuwe bouwmethoden zoals modulair bouwen en 3D-printen. Verschillende initiatieven en platforms ondersteunen start-ups in de bouw om hun innovaties te ontwikkelen en te introduceren in de markt.

Gebruikte bronnen: