Projectvoorbereiding

Laatst bijgewerkt: 05-05-2025


Definitie

De projectvoorbereiding is de fase in een bouwproject die volgt op de ontwerpfase, gericht op het concreet gereedmaken van het project voor de daadwerkelijke uitvoering of realisatie.

Omschrijving

In de projectvoorbereidingsfase worden alle zaken geregeld die noodzakelijk zijn om de uitvoering van een bouwproject mogelijk te maken. Dit omvat diverse activiteiten die kunnen variëren in omvang en doorlooptijd, afhankelijk van de aard van het project. Essentiële onderdelen zijn onder meer het regelen van financiële geldstromen, het voorbereiden van de projectadministratie voor de uitvoeringsfase en het toetsen van bestemmingseisen. Een belangrijk aspect is het aanvragen van benodigde vergunningen, zoals een omgevingsvergunning, sloopvergunning of kapvergunning. Tevens valt het aanbesteden van het werk, waaronder het selecteren en contracteren van een aannemer of leveranciers, binnen deze fase. Ook het opstellen van een veiligheidsplan voor de uitvoering maakt deel uit van de projectvoorbereiding. De fase kan worden afgesloten met een uitvoeringsrapport, een geactualiseerde versie van het projectplan waarin onder andere budget en planning zijn bijgewerkt op basis van de verkregen informatie, zoals de begroting na aanbestedingen. Een goede projectvoorbereiding, inclusief een sterk projectdossier met een duidelijke projectdefinitie, is essentieel voor een succesvol project en kan zelfs tijdswinst opleveren in latere fasen.

Werkzaamheden Projectvoorbereider

De rol van een projectvoorbereider in de bouw is veelzijdig. Een projectvoorbereider ondersteunt projectcoördinatoren en projectleiders om bouwprojecten efficiënt, kwalitatief en economisch uit te voeren. Dit omvat onder andere het berekenen van hoeveelheden, het plaatsen van bestellingen bij leveranciers en het verwerken van nacalculatie. Ook het opstellen van ramingen en het zorgen voor duidelijke detailplannen behoort tot de taken. Een projectvoorbereider draagt bij aan een kwalitatieve projectadministratie door bijvoorbeeld bestelbrieven en bestelbonnen op te maken en kostenbestanden up-to-date te houden. Daarnaast kan een projectvoorbereider verantwoordelijk zijn voor de naleving van wetgeving op werven, zoals het aanvragen en beheren van vergunningen en attesten, en het samenstellen van as-built plannen na afronding van het project.

Vergelijkbare termen

Projectplanning

Gebruikte bronnen: