Lichtreclame
Laatst bijgewerkt: 05-05-2025
Definitie
Lichtreclame is een vorm van reclame waarbij verlichting wordt geïntegreerd om een boodschap, logo of bedrijfsnaam zichtbaar te maken, met name op of aan de gevel van een gebouw of constructie.
Omschrijving
Lichtreclame dient om de zichtbaarheid van een bedrijf te vergroten en trekt de aandacht van voorbijgangers, met name in de avond en nacht. Het is een effectief middel om de herkenbaarheid van een bedrijf te versterken en kan bijdragen aan de uitstraling van een pand. Lichtreclame wordt vaak toegepast als gevelreclame, maar ook op reclamezuilen, in reclamemasten of als uithangbord loodrecht op de gevel. Door het gebruik van verlichting blijft de reclameboodschap 24 uur per dag zichtbaar. Een goed ontwerp is belangrijk, zodat de boodschap ook op afstand snel en duidelijk leesbaar is.
Soorten Lichtreclame
Er zijn diverse uitvoeringen van lichtreclame beschikbaar. Veelvoorkomende vormen zijn lichtbakken, verlichte doosletters (ook wel lichtletters genoemd) en LED frames. Lichtbakken bestaan vaak uit een aluminium profiel met een verlichte plaat waarop de boodschap staat, en kunnen enkelzijdig of dubbelzijdig zijn. Verlichte doosletters zijn letters met geïntegreerde LED-verlichting, waarbij het licht naar voren (frontlit), naar achteren (backlit) of als een silhouet kan schijnen. LED frames gebruiken een aluminium frame met een bespannen textieldoek dat van binnenuit wordt verlicht met LED-modules, waarbij het doek eenvoudig te wisselen is. Ook lichtlijnen, die accenten aan gebouwen geven, en freesletters, die verlicht kunnen worden, behoren tot de mogelijkheden.
Constructie, Materialen en Installatie
De constructie van lichtreclame bestaat vaak uit duurzame materialen zoals aluminium, RVS, metaal en kunststoffen, afhankelijk van de uitvoering. Verlichting wordt veelal gerealiseerd met energiezuinige LED-technologie, die een lange levensduur heeft (tot wel 50.000 branduren) en onderhoudsarm is. Neonverlichting is een ander type verlichting dat wordt toegepast. De installatie van lichtreclame vereist zorgvuldigheid, met aandacht voor de bevestiging aan de gevel of constructie, de elektrische aansluiting (vaak via een transformator op het 230V netwerk) en het vermijden van zichtbare bedrading. Afhankelijk van de omvang en constructie kan lichtreclame worden aangemerkt als een bouwwerk en vergunningplichtig zijn volgens de Omgevingswet. Constructieberekeningen kunnen nodig zijn, met name bij grotere installaties of specifieke geveltypen zoals glasvliesgevels.
Gebruikte bronnen: