Contractdocument

Laatst bijgewerkt: 05-05-2025


Definitie

Een contractdocument in de bouw legt de overeenkomst vast tussen de betrokken partijen, zoals de opdrachtgever en aannemer, voor de realisatie van een bouwproject.

Omschrijving

Contractdocumenten zijn cruciaal in de bouwsector om afspraken helder en juridisch bindend vast te leggen. Ze bevatten essentiële informatie over het werk, de planning, prijsafspraken, betalingsvoorwaarden en andere projectspecifieke eisen. Het opstellen van complete en duidelijke contractdocumenten helpt bij het voorkomen van misverstanden en geschillen gedurende het bouwproces. Verschillende contractvormen, zoals Design-Bid-Build of Design & Build, kennen elk hun eigen set aan contractdocumenten en voorwaarden.

Onderdelen en rangorde

Een contractdocument kan uit diverse onderdelen bestaan. In het traditionele model, na de bestekfase, omvat het bestek als contractdocument vaak een tekstboek en bestektekeningen. Bij tegenstrijdigheden tussen verschillende contractdocumenten geldt er meestal een bepaalde rangorde om te bepalen welk document prevaleert. Zo kan bijvoorbeeld de D&B-overeenkomst boven de Vraagspecificatie en de UAV-GC 2005 gaan, tenzij de Aanbieding een hogere kwaliteit biedt dan geëist in de Vraagspecificatie, waarbij de Aanbieding dan weer prevaleert boven andere contractdocumenten, met uitzondering van de D&B-overeenkomst zelf.

Toepasselijke voorwaarden

Naast de specifieke projectafspraken, kunnen algemene en administratieve voorwaarden deel uitmaken van het contractdocument. Voorbeelden hiervan zijn de UAV 2012 en UAV-GC 2005, die vaak worden toegepast. Bij onderaanneming is het voor een aannemer belangrijk om de afspraken met de onderaannemer goed vast te leggen en rekening te houden met de verantwoordelijkheden en risico's die hij zelf heeft richting de opdrachtgever. Soms wordt hiervoor een 'back-to-back clausule' gebruikt, hoewel deze nauwkeurig geformuleerd moet worden.

Gebruikte bronnen: